ontwerphulp conceptueel ontwerpen droomhuis

4 strategieën tegen dagelijkse irritatie in je eigen ontworpen huis

Vind je dit leuk? Deel het met je netwerk!
Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Share on LinkedInEmail to someone

Nu je zelf je eigen huis kunt ontwerpen, wat wil je anders ten opzichte van je huidige woning? Welke irritaties wil je voorkomen? En hoe voorkom je nieuwe? Of ben je zo gewend aan je huidige woning, dat je de irritaties niet meer merkt?
Hoe zorg je er dan voor dat je in je eigen ontworpen huis die kleine irritaties en mogelijk andere nieuwe irritaties voorkomt?

Hieronder staan een viertal strategieën om mogelijke irritaties al in het ontwerp stadium te herkennen. Vervolgens kun je daar een betere oplossing voor bedenken. Besteed er aandacht aan. Nu kun je het ontwerp nog wijzigen!

1. Functioneel doorlopen

Het inleven van de situatie kan daarbij helpen. Je loopt het ontwerp door met je verschillende bezigheden in het achterhoofd. Neem bijvoorbeeld de ochtend. Je staat op, gaat douchen, kleedt je aan en gaat dan naar beneden om te ontbijten. Of in welke volgorde jij dat ook doet. Dan loop je verschillende ruimtes in en uit en heb je spullen nodig. Doordat je dit schema doorloopt en je hiermee je ontwerp beoordeeld, kom je vanzelf niet kloppende dingen tegen.
Doorloop deze ‘gebruikers-reis’ door je woning (customer journey) voor een aantal verschillende activiteiten apart. Vraag ook je partner, kinderen en andere huisgenoten om het ontwerp met hun bezigheden te doorlopen.

2. Gevoelsmatige verbeelding

Gaat het eerste punt meer in op de functionaliteit, dit tweede gaat meer in op je gevoel. Visualiseren en je gevoel laten spreken. Visualiseer met behulp van tekeningen, sfeerbeelden en foto’s van gelijksoortige situaties. Gebruik je eigen verbeeldingskracht om een levendig beeld te scheppen van hoe je woning eruit komt te zien en hoe de ruimtes in elkaar zitten. Ga ergens in je (denkbeeldige) huis zitten en ervaar hoe het daar is.

Je kunt hiervoor meditatietechnieken inzetten als je dat wilt.
Een andere optie is ‘dagdromen’. Beeld je in dat je in je eigen ontworpen huis bent. Wat zie je? Wat ruik en hoor je? Wat voel je? Welke elementen vallen je op, welke vind je belangrijk en welke storen je misschien? Onthoud deze elementen en neem deze mee in de verdere keuzes van je ontwerp.

3. Nabootsen op locatie

Ter plekke je ontwerp uitbeelden/ nabouwen. Wanneer je al op je kavel kunt komen, dan kun je ter plekke je ontwerp gaan uitmeten en uitzetten op de grond. Bepaal waar je de verschillende ruimtes wilt hebben en zet ook een frame neer waar je een raam wilt hebben bijvoorbeeld. Dan kun je je tuinset meenemen en op de plaats waar de keukentafel gaat komen neerzetten. Ga daar eens lunchen. Hoe voelt dat? Heb je een mooi uitzicht vanuit het raam? Hoe staat de zon?

Nu kun je het nog aanpassen in je ontwerp. Straks staat het er echt zo. Natuurlijk moet je je inbeelden waar de muren zijn en is het licht anders wanneer je straks een dak boven je hoofd hebt. Je hebt nog steeds verbeeldingskracht nodig om je eigen huis voor te stellen. De exacte plek en uitzicht kunnen je al een heel goed beeld en gevoel geven van de situatie.

4. Omgevingspsychologie

Analyseren vanuit de omgevingspsychologie: Wat zijn de elementen waar ‘de mens’ vanuit intrinsieke waarden voor kiest, zitten die aspecten in het ontwerp van je woning ‘ingebakken’? Omgevingspsychologie is een wetenschap waarbij men onderzoekt wat de mens beweegt om bepaalde keuzes te maken over zijn omgeving: waar en hoe hij woont. Dit heeft grotendeels te maken met aspecten uit het verleden die via de evolutie aan ons zijn overgeleverd en nog steeds in onze genen aanwezig zijn.

Veel mensen zullen dit gevoel makkelijk naar boven kunnen halen. En zeker wanneer je een paar vragen gesteld worden.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je de uitkomsten van de omgevingspsychologie blind moet volgen. Het gaat uiteindelijk om de aspecten die voor jou van belang zijn. Het is jouw woning en jij wil je daar prettig in kunnen voelen.

In een ander artikel vertel ik er meer over omgevingspsychologie.
Omgevingspsychologie is voor mij een wetenschap die de voorkeuren die ik vanuit mijn gevoel had, verklaart. Hierdoor kan ik dit veel beter inzetten bij het helpen van jou bij je eigen ontwerp.

Met deze vier strategieën kun je je eigen woningontwerp goed laten aansluiten op jouw leefstijl en woonwensen.

Wil je meer tips over het ontwerpen van je eigen woning? Download dan gratis het DIY Ontwerp-Plan, waarin 10 stappen worden omschreven die jou houvast geven in het ontwerpen van je eigen huis.

Vind je dit leuk? Deel het met je netwerk!
Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Share on LinkedInEmail to someone

3 gedachten over “4 strategieën tegen dagelijkse irritatie in je eigen ontworpen huis

  1. Handige tips Cindy en handig die gratis download! 🙂 Momenteel druk bezig om een huis te ontwerpen en hier kan ik mooi rekening mee houden! Saskia

  2. Hoi,

    Ik ben heel benieuwd naar de “Omgevingspsychologie”. Het lijkt me best boeiend om te weten hoe je je verleden kunt meenemen in je nieuwe woning om je huis zo te maken dat je je makkelijker goed gaat voelen in je woning.

    Voor de gevoelsmatige verbeelding (mooie woordkeus) kun je met twee mensen makkelijk elkaar interviewen. Op die manier wordt je langs de verschillende aspecten geleid. Als je eenmaal imagineert is het makkelijk om afgeleid te raken, en als iemand anders je bij de les houdt heb je daar minder last van.

    1. Beste Remco,
      Goede tip om samen met je partner te verbeelden, dan kun je elkaar inspireren en behoeden voor afdwalen.
      Wie nog meer goede tips heeft is welkom om deze hieraan toe te voegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *